آموزش خوشنویسی

_

نستعلیق هنری است جاودانه متعلق به ایران، و درون مایه ی زیباشناختی مردمان آن است. در تمامی جهان به عنوان یک سمبل ویژه از هنر ایران شناخته می شود. این هنر ( خوشنویسی نستعلیق ) به گونه ای زیبا می باشد که در تمامی اقوام و ملت هایی که برای مدتی فرهنگ ایران بر آن ها نفوذ داشته است و فرهنگ ایرانی بر آنها تاثیر گذاشته است، محبوبیت و دلپذیری خود را دارد.

2115034

نستعلیق چیست ؟

اغلب محققان بر این باورند که این خط از درآمیختن دو خط نسخ و تعلیق به‌وجود آمد که «نسخ تعلیق» نامیده شد و بعدها به جهت کثرت استفاده به نام «نستعلیق» شهرت یافت. در کشورهای عربی این خط را «الخط الفارسی» یا گاهی به اشتباه «تعلیق» می‌نامند. خوشنویسان از دیرباز نستعلیق را به سبب زیبایی و ظرافت «عروس خطوط اسلامی» نامیده‌اند.

1399648548792

پیدایش نستعلیق

در نیمه دوم قرن ۱۰ ق. هنرمند خوش ذوق نستعلیق را به اوج تکامل و زیبایی رساند. «عماد الحسنی قزوینی» (۹۶۱–۱۰۲۴ ق) معروف به «میر عماد» خوشنویسی توانمند بود که آثار گذشتگان، حتی میرعلی هروی، را تحت‌الشعاع قدرت و صلابت قلم خود قرار داد میر عماد در قرن یازدهم و در دوره صفویه زندگی می‌کرد و با ابتکار و خلاقیت خود و مهارت بالایی که در نستعلیق بدست آورد دارای سبک و مکتبی شد که هنرمندان خوشنویس سالیان بسیار پس از او از شیوه وی پیروی کردند. این پیروی تاکنون و نزدیک به ۴۰۰ سال است که همچنان کم و بیش ادامه دارد.

006 scaled 1

اهمیت داشتن دست خط زیبا و خوش خطی

ین یک حقیقت است که بسیاری از افراد جامعه داشتن دست خط زیبا و خوش خطی را نشانه تحصیلات عالیه و سطح بالای سواد می دانند. به این معنا که تصور می کنند افرادی که مطالعه بالایی دارند و به طور مداوم در حال نوشتن دانسته های خود هستند، از دست خط زیباتری برخوردارند.

متاسفانه بسیاری از افراد جامعه از دست خط خود راضی نیستند و موجب نگرانی و خجالتشان در بین دیگران می شود. بنابراین سعی می کنند کمتر دستنویسی کنند. این مشکل زمانی حادتر می شود که افراد بواسطه موقعیت شغلی (مدیران، پزشکان، کارمندان اداری، کارمندان منشیگری، معلمان، اساتید، دانشجویان و غیره ) با نوشتن خط تحریری و خوشنویسی با خودکار، خودنویس، روان نویس و مداد مشکل داشته باشند. و همواره سعی در طفره رفتن و دوری کردن از نوشتن می کنند.

 

 

نوشتن در زندگی همه افراد جزء جدانشدنی است. بسیاری از افراد داشتن دست خط زیبا را نشانه تحصیلات عالیه و سطح بالای سواد می دانند. به این معنا که تصور می کنند افرادی که مطالعه بالایی دارند و به طور مداوم در حال نوشتن دانسته های خود هستند، از دست خط زیباتری برخوردارند. به عبارت دیگر، نوشتن مداوم موجب تمرین دست خط می شود. بنابراین پس از مدتی به طور خودکار خط آنها زیبا می شود. اما این تنها یک نظریه است و اگر بخواهیم به طور علمی به این قضیه نگاه کنیم، هیچ گاه زیاد نوشتن با زیبایی خط ارتباطی نداشته است.

 

در واقع با نوشتن مداوم هیچ گاه خط زیبا نمی شود. بلکه تمرین مناسب و رعایت اصول درست نوشتن است که به دست خط زیبایی می دهد. خط و قلم زمینه های مناسب برای آگاهی هر چه بیشتر افراد به اصول و قواعد خوش خطی را بوجود آورده که به جرات می توانیم بگوئیم آموزشهای ارائه شده توسط آموزشگاه اصغرزاده از هر حیث متفاوت و برای تمامی سنین قابل استفاده خواهد بود .

6ec1285c0c969dadb7a3829e4a3941cf

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *